( သိၾကားဟစ္ဘုရားကခ်စ္သက္ေသ )
ဒီရတုကဗ်ာေလးက ပုဂံ သိၾကားဟစ္ဘုရားရဲ႕ အတြင္းအာ႐ုံခံလိႈဏ္နံရံ
ေပၚမွာ အင္းဝေခတ္ေလာက္က ေရးသြားတဲ့ အခ်စ္ကဗ်ာ မင္စာေလးပါ။
ဒီကဗ်ာေလးကို ေတြ႕ခဲ့တယ္လို႔ေျပာတာက ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသနက
ဆရာဦးသိန္းလြင္ပါ၊ ေ႐ွးေဟာင္းသုေတသနက ဒုၫႊန္ ဆရာဦးသိန္းလြင္က
သူ႔ရဲ႕ျမန္မာစာပါရဂူ က်မ္းျပဳ အကဲျဖတ္စာတမ္းအတြက္ ပုဂံေဒသ႐ွိမင္စာ
ကဗ်ာမ်ားေလ့လာခ်က္ စာတမ္းကို ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ၂၃၊ ေအာက္တို
ဘာ၊ ၂၀၁၅ က ဖတ္ပါတယ္၊ ကြ်န္ေတာ့္ကို ဒီစာတမ္းမိတၱဴတစ္ေစာင္ေပး
ရင္း ဆရာဦးသိန္းလြင္က အရင္ကတစ္ခါမွ မေတြ႕ဘူးတဲ့ပုဂံ သိၾကားဟစ္
ဘုရား နံရံေပၚက မင္စာ ၃ ေၾကာင္းကဗ်ာ ရတု အတိုေလးတစ္ပုဒ္ကို သူ
ေတြ႕႐ွိထားတာကို ေျပာျပပါတယ္။
အဲဒီတုန္းက ဒီရတုကဗ်ာေလးကို ကြ်န္ေတာ္တင္ဖူးပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္
ကဗ်ာေလးကို ကြ်န္ေတာ္လည္း မျမင္ဖူးပါဖူး၊ အခု ဇူလိုင္ပုဂံခရီးမွာမွာ
သားျဖစ္သူရဲ႕ ေမြးေန႔နဲ႔တိုက္ဆိုင္ေတာ့ သားျဖစ္သူအတြက္ အမွတ္တရ
ဒီကဗ်ာေလးကို ဓါတ္ပုံ႐ိုက္ၿပီး ႐ွင္းလင္းခ်က္ကေလးကိုလည္း သူ႔အတြက္
ေမြးေန႔ လက္ေဆာင္ေရးေပးမယ္ စိတ္ကူးလို႔ပါ။
ပုဂံကေစတီ ပုထိုးေတြရဲ႕ နံရံေတြမွာ ဗုဒၶဝင္ဇာတ္နိပါတ္ေတြကို ေဆး
အတင့္အတယ္ေရးၿပီး ကုသိုလ္ျပဳလႈဒါန္းခဲ့ၾကသလို၊ ဗုဒၶဝင္ ဇာတ္နိပါတ္
ေတြနဲ႔ မဆိုင္ပဲ၊ ေခတ္အဆက္ဆက္က ေရးမွတ္ခဲ့ၾကတဲ့ ဇာတာခြင္ေတြ၊
မွတ္တမ္းစာေတြ၊ ရတုကဗ်ာေလးေတြကိုလည္း ေတြ႕ရတတ္ပါတယ္၊
မ်ားေသာအားျဖင့္ ေတာ့ ဇာတာခြင္ေတြက မ်ားပါတယ္။
သကၠရာဇ္ေတြနဲ႔ ဇာတာေတြက ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အင္းဝ၊ ေတာင္ငူ၊ ေညာင္ရမ္း၊
ကုန္းေဘာင္ ေခတ္အဆက္ဆက္က သကၠရာဇ္ေတြ ေတြ႕ရၿပီး ဥပမာ
ျမင္းကပါအရပ္႐ွိ ဂူေျပာက္ငယ္ဘုရား ဂႏၶကုဋီနံရံမွာ႐ွိတဲ့ ဇာတာက
သကၠရာဇ္ ၆၅၈ ခု၊ ၾကတၱိကာႏွစ္ သီတင္းကြ်တ္လဆန္း ၈ ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔
တက္ေန ၃၄ ဖဝါးလ်င္ မ်က္ႏွာျမင္သတည္း။
အမင္းႀကီး၏ဇာတာတည္း။ တဲ့
အဲဒါ ၁၂၉၆ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ(၅) ရက္ေန႔က လူရဲ႕ ေျခဖုဝါး ၃၄ ဖုဝါးစာ
႐ွည္တဲ့ အရိပ္ထြက္ေနတဲ့ တက္ေနအခ်ိန္မွာ ေမြးတဲ့ အမင္းႀကီးရဲ႕ဇာတာ
ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။
ေခတ္အဆက္ဆက္က မင္စာေတြ မ်ားစြာကို ပုဂံလြင္ျပင္ႀကီးေပၚက ေစတီ
ပုထိုးေတြထဲမွာ မ်ားစြာေတြ႕ရပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ အေၾကာင္းအရာကို
စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ေတာ့ ၂ မ်ဳိးပဲေပၚပါတယ္။
တစ္မ်ဳိးက ေမြးလာတဲ့သားသမီးရဲ႕ ဇာတာကို ဘုရားရိပ္တရားရိပ္ေအာက္မွာ
ခိုလႈံေစခ်င္လို႔ရယ္၊ ေနာက္တစ္မ်ဳိးက သားသမီးေမြးတဲ့အခ်ိန္ကို လြယ္လြယ္
မွတ္စရာမ႐ွိလို႔ မေပ်ာက္ပ်က္ေအာင္ရယ္၊ ဒါပဲစဥ္းစားလို႔ရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ျမန္မာေတြ အသုံးျပဳခဲ့ၾကတဲ့ အခ်ိန္ အခါ၊ လ၊ ႏွစ္ေတြကို သိရတဲ့
အျပင္ ျမန္မာ့ဓေလ့ထုံးတမ္း စဥ္လာေတြနဲ႔ အဲဒီေခတ္က ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕
အစည္းကို ေရးေရးမွန္းဆလို႔ ရသည္ေပါ့။
ေဗဒင္၊ ဇာတာခြင္ ေလ့လာ သုေတသန လုပ္လိုသူေတြ အတြက္ေတာ့ ဇာတာ
မ်ားစြာေလ့လာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္၊ စက္တင္ဘာမွာလည္းေမြးတယ္ သႎရာသီမွာ
လည္း ျခေသၤ့က ေဟာက္ထားေသးတယ္ဆိုေတာ့ အမင္းႀကီးနဲ႔ ငမြန္ဦး
အိမ္အနီးအနား မီးမ်ား လန္႔ဖူးသလားေပါ့၊ ဒါဆို စစ္ဗိုလ္စစ္သားေပါ့ လို႔
ေဗဒင္ဇာတာေလ့လာသူေတြဆီကေန အခ်က္အလက္ေတြ ထြက္လာႏိုင္
ပါေသးတယ္။
ဒါ့အျပင္ သမိုင္းမွတ္တမ္းအတြက္ အေရးပါတဲ့ မင္စာေတြကိုလည္းေတြ႕ႏိုင္
ပါေသးတယ္၊ ဒီဂူေျပာက္ငယ္ဘုရားမွာပဲ ေစတီထဲ ဝင္ဝင္ျခင္း ေျမာက္ဖက္
နံရံက သစ္မထီးဖြားေစာရဲ႕စာခ်ီ ေရးထိုးခဲ့တဲ့ သကၠရာဇ္ ၆၇၅ ထိုးမင္စာက ေကႅာင္ဖႅဴမင္း တည္ထားခဲ့တဲ့ ရပ္တိုင္မူ ႐ုပ္ပြားေတာ္အေၾကာင္း ျဖစ္တဲ့
အတြက္ အေနာ္ရထာရဲ႕ဖခင္ ေက်ာင္းျဖဴမင္း တည္ထားခဲ့တဲ့ ရပ္ေတာ္မူ
႐ုပ္ပြားေတာ္ အေၾကာင္းျဖစ္လို႔ အေနာ္ရထာမတိုင္မီက ပုဂံအေျခအေန
အတြက္ မ်ားစြာ တန္ဖိုးႀကီးတဲ့ မွတ္တမ္းျဖစ္လို႔ေနပါတယ္။
အဲဒီလို ပုဂံလြင္ျပင္ႀကီးထဲက ေစတီပုထိုးနံရံေတြေပၚမွာ ေ႐ွးကေရးမွတ္
ခဲ့ၾကတဲ့ ဇာတာ၊ အလႈမွတ္တမ္း၊ ဆုေတာင္းစာ၊ လကၤာေလးေတြ ေတြ႕႐ွိ
ရာမွာ ဆရာဦးသိန္းလြင္ရဲ႕ စာရင္းအရ မင္စာ ကဗ်ာ (၁၇) ပုဒ္ေတြ႕ၿပီး
သကၠရာဇ္ပါတဲ့ မင္စာကဗ်ာ ( ၆ ) ပုဒ္ေတြ႕ရပါတယ္တဲ့၊
၁ - ငွက္ပစ္ေတာင္ဘုရားဆင္းတုျပင္ အလႈဆုေတာင္းလကၤာ - ၇၆၂ ခု
၂ - ဘုရားနီ(ဘုရားအမွတ္ ၇၉၅ ) အလႈဆုေတာင္းလကၤာ - ၇၉၅ ခု
၃ - အလႈမွတ္တမ္းနိဂုံးလကၤာ၊ မင္းမရဲဘုရား - ၈၄၆ ခု
၄ - အလႈဆုေတာင္းလကၤာ၊ သိၾကားဟစ္ဘုရား - ၉၄၃ ခု
၅ - ပြဲမင္းေမာင္ဖိုး၏ ဆုေတာင္းရတုပိုဒ္စုံ၊
ဂူေျပာက္ငယ္ဘုရားျမင္းကပါ - ၉၅၄ခု
၆ - ေက်ာ္႐ွန္ကူ၏ - ခ်ီ ရတုပိုဒ္စုံ၊ ဓမၼရာဇိကဘုရား - ၉၈၁ ခုတို႔ျဖစ္ပါတယ္။
သကၠရာဇ္မပါေသာ္လည္း မင္စ ကဗ်ာရဲ႕ လက္ေရးလက္သားမ်ား ေခတ္ၿပိဳင္
အေၾကာင္းအရာမ်ား၊ ေရးဖြဲံပုံ အသုံးအႏႈန္းမ်ားကို ၾကည့္ၿပီး ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ကို
မွန္းဆႏိုင္တာ ေတြလည္း႐ွိပါတယ္။
အခုသိၾကားဟစ္ဘုရားက ရတုကဗ်ာအတိုေလးကို ဆရာဦးသိန္းလြင္က
အဲဒီအနီးမွာ ေရးထားခဲ့တဲ့ ၉၄၉ ခုႏွစ္သကၠရာဇ္ပါတဲ့ ဇာတာမင္စာနဲ႔ လက္
ေရးလက္သား တူညီမႈအရ သကၠရာဇ္ ၉၅၀ ခန္႔မွာေရးထိုးတယ္လို႔ သတ္
မွတ္ပါတယ္တဲ့။
သိၾကားဟစ္ဘုရားက ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းရဲ႕ အေ႐ွ႕ေျမာက္ဘက္၊ ဝက္ႀကီးအင္း
႐ြာရဲ႕ေတာင္ဘက္ မွာ႐ွိၿပီး အေ႐ွ႕ဘက္မုခ္လွည့္ထားတဲ့ ကြမ္းေတာင္ေပါက္
ဂူဘုရားျဖစ္ၿပီး ဘုရားအမွတ္ ( ၂၄၉ ) ေရးထိုးထားပါတယ္။
သိၾကာပုန္း၊ သိၾကားဟစ္လို႔ ဘုရား ၂ ဆူ႐ွိၿပီး သိၾကားပုန္းက ဆင္းတုေတာ္
အတြင္းထဲမွာ ေနာက္ထပ္႐ုပ္ပြားေတာ္ တစ္ဆူ႐ွိေနတာကို ေလးေထာင့္
ကြက္ လွီးျဖတ္ျပထားတဲ့ ဘိုက္ေတာ္က အကြက္ထဲကေန အတြင္းက ဆင္းတု
ေတာ္ရဲ႕မ်က္ႏွာေတာ္ကိုျမင္ေနရတဲ့ ဘုရားပါ။
သိၾကားဟစ္ဘုရားက ေစတီအတြင္းဝင္တဲ့ ပင္မမုခ္ဦးတံကဲပန္းက ပုဂံမွာ
ေကာင္းစြာက်န္႐ွိေနေသးတဲ့ မုခ္ဦးလို႔ေျပာလို႔ရပါတယ္၊ ငလ်င္ဒဏ္ ေတာ္
ေတာ္ခံရတဲ့အတြက္ တိုက္မ နံရံမွာ အက္ေၾကာင္းႀကီးမားစြာေပၚေပါက္ေနၿပီး
ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းဖို႔ တိုက္မအတြင္းကေန ဝါးျငမ္းမ်ားဆင္ထားပါတယ္။
ရတုကဗ်ာေလးကို ေတာ္ေတာ္႐ွာယူရပါတယ္၊ ေစတီေတာ္အတြင္း ပထမ
ဂႏၶကုဋီခန္းမကို ျဖတ္ျပီး ႐ုပ္ပြားေတာ္႐ွိတဲ့ ဒုတိယ ဂႏၶကုဋီတိုက္မနံရံကို
ဝင္ၿပီး႐ုပ္ပြားေတာ္ကို မ်က္ႏွာျခင္းဆိုင္ ရပ္လိုက္ရင္ ညာဖက္လက္႐ွိတဲ့
အေ႐ွ႕ဖက္နံရံမွာ လက္လွမ္းလို႔ မမွီတဲ့ေနရာမွာ ေရးထားခဲ့တာပါ။
မင္စာအနက္နဲ႔ ေရးထားတဲ့ (၃) ေၾကာင္းကဗ်ာေလးပါ။
ကဗ်ာစာသားက -
-( ၁ ) အေနာက္မည္လည္၊ ေတာင္ၾကည္ေတာင္႐ွင္း၊
သာသည့္က်င္းတြင္
အဆင္းေ႐ႊဝါ၊ မနမ္းသာသည္။ ။ ညခါပြင့္ၿမဲ ပန္းခဝဲ။
- (၂ ) အလြန္တရာ၊ မရသာေလ၊ ဆက္စာမျပတ္၊
ကြ်န္ယုံလႊတ္သည္။ ။ျပာထြတ္ျမခဲ သ စာ ၿမဲ။
-( ၃ ) နက္နဲသို႔ဝ္ျခင္း၊ အိမ္ေတာ္တြင္းဝယ္၊ ေဆြရင္းစံမ်က္၊
ခ်စ္သက္စြန္႔သည္။ ။ ျပာထြတ္ျမခဲ၊ မင္းသူရဲ။
နားလည္သေလာက္ေတာ့
ဒီေနရာရဲ႕ အေနာက္အရပ္ဆီမွာ႐ွိတဲ့ ေတာင္ၾကီးရဲ႕ သာယာလွပေသာ
ေနရာမွာ ေ႐ႊဝါေရာင္အဆင္းနဲ႔ ခဝဲပန္းကေလးကေတာ့ ညအခါပြင့္ၿမဲ
ျဖစ္ၿပီး ဆြတ္ခ်ဴ နမ္း႐ႈိက္ဖို႔ ခက္ခဲေနတုန္းပါပဲတဲ့။
အဲဒါ သူ႔ခ်စ္သူေလးကို ၫႊန္းဆိုတာပါ။
ေတာင္ၾကည္ေတာင္႐ွင္း ဆိုထားၿပီး အေနာက္အရပ္လို႔လည္း ၫႊန္းထား
ျပန္ေတာ့ တန္႔ၾကည့္ေတာင္ကို ေျပာခ်င္ပုံရပါတယ္၊ ကဗ်ာေလးကလည္း
တန္႔ၾကည့္ေတာင္ကို မ်က္ႏွာျခင္းဆိုင္လ်က္ အေနအထားမွာ႐ွိေနပါတယ္။
သူတို႔ခ်စ္ျခင္း ဘယ္သို႔႐ွိမယ္လို႔ မေျပာတတ္ေပမယ့္ နမ္း႐ႈိက္ဖို႔ေတာ့
သူ႔မွာ ခက္ေနပါေသးတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္၊။
အလြန္တရာ မရသာေလ လို႔ဆိုထားတဲ့အတြက္ သူ႔ဖက္က ျပင္းျပတဲ့ခ်စ္ျခင္း
ကိုလည္း ျမင္ရၿပီး၊ ျပာထြတ္ျမခဲေလးဖက္က ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကို ရဖို႔ သူႊမွာ
ခက္ခဲၾကာျမင့္ေနတယ္ ဆိုတာလည္း ျမင္ေနရပါတယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း သူ႔ခ်စ္သူ ျပာထြတ္ျမခဲေလး ထံကိုေတာ့ ေန႔စဥ္ စိတ္ခ်ရတဲ့
ကြ်န္ယုံတစ္ေယာက္ကို လႊတ္ၿပီး စာ က ေတာ့ ပို႔သ စၿမဲပါတဲ့။
ဇြဲေတာ္ေတာ္ႀကီးတာပါလို႔ ေျပာရေတာ့မွာပါ၊။
ေနာက္ဆုံးအပိုဒ္က စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။
သူေနထိုင္ရတဲ့ အဆင့္အတန္းက ေဆြမ်ဳိးအသိုင္းအဝိုင္း ႀကီးမားစြာနဲ႔
သိုင္းသိုင္းဝိုင္းဝိုင္း ေနထိုင္ႏိုင္တဲ့ အဆင့္အတန္းကသူပါတဲ့၊ ဒါေပမယ့္
ျပာထြတ္ျမခဲ ခ်စ္သူေလး အတြက္ဆိုရင္ေတာ့ အသက္စြန္႔ဖို႔ အသင့္႐ွိ
ေနပါတယ္တဲ့။
တကယ္ခ်စ္တာေဟ့။
ဆိုလိုခ်င္တာကေတာ့ သူက အေျခမဲ့အေနမဲ့ျဖစ္လို႔ တန္ဖိုးမယ့္တဲ့ဘဝက
လူျဖစ္လို႔ အသက္စြန္႔ရဲတယ္ေျပာတာမဟုတ္ဖူး၊ တင့္တယ္စြာ ေနထိုင္ရ
ျခင္းနဲ႔ တန္ဘိုး႐ွိတဲ့ ဘဝကေန အသက္စြန္႔ရဲတယ္လို႔ေျပာလိုျခင္းျဖစ္ၿပီး
ပိုခ်စ္တတ္သူလို႔ သိေစလိုရင္းျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
အဲဒါ သားျဖစ္သူ ေအာင္ေမာ္စံကို ေမြးေန႔ အတြက္အမွတ္တရ ဒီကဗ်ာေလး
ဓါတ္ပုံရေအာင္႐ိုက္ယူလာၿပီး ႐ွင္းျပရင္း ေနာက္လည္း ေနာက္ေျပာင္ဦး
မလို႔ပါ၊ သားသား မင္းက်ရင္ေတာ့ အသက္စြန္႔မယ္ သြားမေျပာေလနဲ႔ေနာ္ေပါ့။
ခင္ဗ်ားတို႔လည္း အခုေနမ်ားေတာ့ အသက္စြန္႔မယ္ သြားမေျပာေလနဲ႔ေနာ္
တစ္ေယာက္ေတာ့ သူ႔ကိစၥ သူ႐ွင္းသြားၿပီေျပာမလားပဲ။
ဒီ ရတုကဗ်ာေလးက ျမန္မာစာေပသမိုင္းက ရတုဆရာႀကီးေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ဖို႔
မျဖစ္ႏိုင္ေပမယ့္ ရတုကဗ်ာပုံစံက်နၿပီး အဓိအပၸါယ္ ေပၚလြင္ ထင္႐ွားေအာင္
ေရးဖြဲ႕ႏိုင္စြမ္း႐ွိသလို သူတကယ္ခ်စ္တာကို ျမင္ေနရပါတယ္၊ အင္းဝေခတ္က
ေ႐ွးျမန္မာ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက ခ်စ္ခင္ႏွစ္သက္ ျမတ္ႏိုးစရာ ကဗ်ာေလးတစ္ပုဒ္
လည္းျဖစ္လို႔ သိၾကားဟစ္ဘုရားက ခ်စ္သက္ေသနဲ႔ ညစဥ္ စာပို႔ခိုင္းဖို႔ ကြ်န္ယုံ
တစ္ေယာက္ေတာင္ ဘဝ႐ွိပါလ်က္ ေအးေအးမေနႏိုင္႐ွာပဲ အခ်စ္အတြက္
ပူေလာင္ရ႐ွာတဲ့ ခ်စ္သူရဲေကာင္းႀကီးကိုလည္း မွတ္တမ္းတင္လိုက္ပါတယ္။
( ဒီဇိုင္းမ်ဳိးေဆြသန္း)
Comments
Post a Comment